År 2022 ökade trafikens utsläpp av växthusgaser i huvudstadsregionen med fem procent jämfört med år 2021. Detta trots att antalet körda kilometrar på gator och vägar inte ökade nämnvärt under samma tid. Det skriver Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) i ett pressmeddelande.
År 2021 uppgick trafikens utsläpp av växthusgaser till 1 167 ton koldioxidekvivalenter. Motsvarande siffra för 2022 var 1 229. Antalet körda kilometrar var under 2021 och 2022 5 784 respektive 5 791 miljoner kilometer. Antalet kilometrar körda med elbilar ökade från 106 miljoner år 2021 till 178 miljoner år 2022. Av de kilometrar som kördes med Helsingforsregionens trafiks bussar (HRT) stod eldrivna bussar för en femtedel.
– Vägtrafikens utsläpp ökade år 2022 speciellt på grund av att utsläppen från lastbilar och bussar ökade. Lastbilstrafikens utsläpp ökade med 17 procent och busstrafikens utsläpp med åtta procent. Utsläppen från personbilstrafiken var bara en procent större än föregående år, säger HRT:s klimatsakkunniga Jari Rantsi.
En starkt bidragande orsak till att vägtrafikens utsläpp ökade var minskningen av distributionsskyldigheten i fråga om andelen biobränsle i bensinen.
Totalt ökade huvudstadsregionens utsläpp av växthusgaser med 11 procent från 2021 till 2022. Det här berodde framför allt på en ökning av utsläppen från fjärrvärmeproduktionen i samtliga regionens kommuner. Orsaken till denna ökning var att man i värmeproduktionen ersatte fossil gas med stenkol och olja. Trafikens andel av det totala utsläppen var 27 procent, vilket innebär en liten minskning från föregående år. Minskningen berodde på ökningen av utsläppen från fjärrvärmeproduktionen.
Bild: Utsläppen från lastbilar växte under förra året med 17 procent och utsläppen från personbilar med en procent från föregående år. Foto HRM / Hannu Bask.