Största delen av alla fartyg släpper fortfarande ut sitt avloppsvatten till sjöss, trots att det inte kostar rederierna något extra att tömma sina avloppstankar i hamnarna. Det framgår av en utredning som Transport- och kommunikationsverket Traficom har låtit göra.
Traficom har granskat hanteringen av avloppsvatten i tio finska hamnar. Utredningen visar att den totala mängden avloppsvatten som lämnas i hamnarna är mycket liten i förhållande till trafikvolymerna och antalet fartyg som gästar de hamnar som har granskats.
Avloppsvatten från toaletter och badrum ombord på fartyg innehåller stora mängder tarmbakterier, fosfor och kväve som förvärrar övergödningen och utarmar artrikedomen i Östersjön.
Enligt utredningen brister det också i hamnarnas kapacitet att ta emot avlopp. Hanteringen av avloppsvattnet sköts i de flesta fall med tankbilar, som endast kan ta emot begränsade volymer.
En internationell konvention för att förhindra förorening från fartyg (Marpol) tillåter fortfarande att fartygen släpper ut avloppsvatten till havs.
Från och med den första juli i år blir det förbjudet att släppa ut toalettvatten från fartygen till havs och från och med den första januari 2030 förbjuds utsläppen av så kallat gråvatten till sjöss. Förbuden gäller endast Finlands territorialvatten. På internationellt vatten är det fortfarande fritt fram att släppa ut toalettvatten som tidigare.
Utredningen bygger bland annat på intervjuer med representanter för rederier och besättningar ombord på fartyg som gästar finska hamnar.