Endast en femtedel av finländarna beaktar miljön i sina matuppköp

av | 12.03.25

Miljön väger lätt som en fjäder då finländarna väljer och vrakar bland alla livsmedel snabbköpet. Foto: Wikimedia Commons / Eric Fischer

Miljön väger lätt som en fjäder då finländarna väljer och vrakar bland alla livsmedel snabbköpet. Foto: Wikimedia Commons / Eric Fischer

En ny enkät avslöjar att priset och smaken väger tyngst i vågskålen då finländarna gör sina matuppköp. Endast 21 procent av finländarna uppger att matens miljöpåverkan och ekologiska avtryck styr valet av livsmedel.

Finländarna förhåller sig därtill mer reserverat till begreppet hållbar mat än i andra länder. Det framgår av en opinionsundersökning som servicebolaget Sodexo har låtit göra.

Hela 85 procent av dem som svarade på enkäten anser att priset är ett av de viktigaste kriterierna i valet av livsmedel i affären.

Omkring 60 procent av dem som svarade uppgav att produkternas näringsvärden är viktiga då shoppingvagnen fylls med varor. Endast 14 procent ansåg att olika certifikat som mäter hållbarhet har betydelse.

51 procent av finländarna uppfattar begreppet hållbar mat som positivt medan motsvarande siffra i Sodexos internationella enkäter är i genomsnitt 74 procent.

Över 1000 finländare över 18 år svarade på enkäten i januari.  Enkäten gjordes av företaget Syno International Omnibus på uppdrag av Sodexo.

Sodexo lät göra en motsvarande internationell enkät ifjol i USA, Brasilien, Frankrike, Storbritannien och Indien. Enkäten, som samlade över 7000 svar, gjordes av Toluna Harris Interactive och resultaten sammanställdes i en rapport med namnet Sustainable Food Barometer.

Läs mer om:

Flera artiklar på finlandsnatur.fi

Efter elbilen kommer elbåten

Efter elbilen kommer elbåten

Sweco: Norden måste minska på mängden avfall

Sweco: Norden måste minska på mängden avfall

Yta framom hållbarhet bland årets nyord

Yta framom hållbarhet bland årets nyord