Klimatförändringen och skogsbruket tär på blåbären

av | 21 mars 2024

Klimatförändringen och skogsbruket tär på mikrobernas mångfald i blåbären, visar ny forskning. Foto: Wikimedia commons / O. Forsberg

Det extensiva skogsbruket och klimatförändringens framfart kan försvaga mångfalden bland de symbiotiska mikrober som finns i blåbär. Det visar ny forskning vid Uleåborgs universitet.

Forskningsresultaten slår fast att det finns stora skillnader i förekomsten av symbiotiska mikrober då man jämför blåbär från södra Finland med blåbär från de norra delarna av landet. Mikrober är livsviktiga för alla tänkbara livsformer.

”Våra forskningsresultat tyder på att klimatförändringen och det effektiva ekonomiska skogsbruket kan ändra på mångfalden bland de symbiotiska mikrober som finns i blåbären. Det här kan påverka bland annat bärens smak och hållbarhet”, säger professor Anna Maria Pirttilä vid Uleåborgs universitet.

Enligt forskarna kan de förändringar som dokumenterats också påverka blåbärens hälsofrämjande inverkan negativt. Tidigare forskning vid Lunds universitet visar att blåbär innehåller rikligt med polyfenoler som har en antimikrobiell och antioxidativ effekt.

”Symbiotiska mikrober kan ha en viktig roll i framväxten av de hälsofrämjande ämnen som finns i bären”, säger forskningsdoktor Kaisa Lehtomaa.

Forskarna understryker att växtsäsongens längd, väderleksförhållanden, nederbörden, jordmånens pH-halt och klimatförändringen kan påverka mikrobernas mångfald och sammansättning.

Forskningsrapporten fokuserade främst på förekomsten av svampliknande endofyter. Enligt forskarna finns det rikligt med så kallade venturia-mikrober i norra Finland medan mikrobtypen cladosporium är utbredd i södra Finland.

Forskningsresultaten har publicerats i den ansedda tidskriften Environmental Microbiome. Projektet har finansierats av EU:s regionala utvecklingsfond, Finlands Akademi, Finlands kulturstiftelse, Olvistiftelsen, Konestiftelsen och Uleåborgs universitet.

Det nordiska järvbeståndet ligger risigt till