Från och med den första juli i år blir det förbjudet att dumpa tvättvatten från svavelskrubbers i finskt, åländskt, danskt och svenskt vatten.
– Den nya lagen förbjuder utsläpp av skrubbertvättvatten från skrubbrar i öppet kretslopp från och med den första juli i år. 2029 blir det också förbjudet att släppa ut tvättvatten från skrubbrar i slutet kretslopp, säger Mats Björkendahl på takorganisationen Rederierna i Finland.
Björkendahl är specialiserad på miljö och fartygsteknik. Lagförändringen kommer att innebära en stor omställning för rederier vars fartyg använder tjockolja som drivmedel och som använder svavelskrubbrar för att reducera fartygens utsläpp av svaveloxider. Tjockoljan är billigare än de mer miljövänliga lågsvavelhaltiga drivmedlen.
Till exempel Viking Line, Tallink Silja och Eckerö Line använder drivmedel vars svavelutsläpp är låga eller obefintliga. Rederierna använder sig i stället av lågsvavlig diesel eller flytande naturgas. Därför behöver de inte avlägsna svaveloxider med hjälp av skrubbers. Finnlines har däremot installerat skrubbrar.
– Rederier som använt tjockolja kan ha haft mångåriga avtal med till exempel bränsleleverantörer och logistikpartner – det kan uppstå tilläggskostnader om de här avtalen måste omförhandlas. Det kan få ekonomiska konsekvenser för de rederier som berörs av det nya förbudet, säger Björkendahl.
Vad måste fartyg som är utrustade med skrubbers göra annorlunda efter den första juli för att följa den nya lagen?
– De fartyg som har skrubbers i ett öppet kretslopp, måste innan de kommer till finskt territorialvattenområde byta drivmedel från tjockolja till lågsvavligt drivmedel och koppla ifrån fartygets svavelskrubber, säger Björkendahl.
Den nya lagen förbjuder utsläpp av skrubbertvättvatten från skrubbrar i öppet kretslopp.
Det andra alternativet är att bygga om skrubbersystemet från ett öppet kretslopp till ett system med slutet kretslopp. Det här förutsätter att det finns tillräckligt med utrymme ombord på fartyget.
– I sådana fall är det möjligt att konvertera systemet så att det kan opereras både i ett öppet och slutet kretslopp.
De fartyg som använder skrubbrar i slutet kretslopp rengör tvättvattnet ombord.
– Man rengör vattnet i en process som går i flera steg.
Vid användning av skrubbrar uppstår också restprodukter som inte får dumpas i havet.
– Man måste föra de här restprodukterna i land för slutdeponering. De här restprodukterna får varken dumpas i havet eller brännas ombord.
Det rengjorda processvattnet från ett slutet skrubbersystem är det tillåtet att pumpa i havet även i Finland och Sverige fram till år 2029.
Finlands Natur har i en vecka försökt få tag på Finnlines för att fråga hur de kommer att anpassa sina fartygs svavelutsläpp enligt den nya lagstiftningen. Finnlines har inte återkommit med svar på våra frågor.
Finnlines vd Tomas Doepel sade i en kort kommentar till Ålands radio att de inte släpper ut skrubbertvättvatten i havet och att Finnlines redan nu följer den nya lagen.
–Vi har så modern utrustning. Avfallet från skrubbrarna går genom en tork, det fasta avfallet tas sedan om hand i land. Vi släpper inte ut någonting i havet, sade Tomas Doepel till Ålands radio.
Den nya miljölagstiftningen som förbjuder utpumpning av skrubbertvättvatten träder i kraft samtidigt i Finland, Sverige och Danmark och gäller alla kommersiella fartyg som rör sig i ländernas territorialvatten.
–Det finns många utländska rederier vars fartyg använder skrubbrar. Utsläppsförbudet har på internationell nivå väckt väldigt stort intresse – många rederier har varit i kontakt med mig för att få veta vad den nya lagen innebär, säger Björkendahl.
Utsläppsreglerna kommer från och med den första juli i år att vara olika för de olika Östersjöstaterna. Medan Finland, Sverige och Danmark inför sitt förbud har inget av de baltiska länderna förbjudit utsläpp av skrubbertvättvatten.
Mats Björkendahl på Rederierna i Finland tror ändå inte att det blir det nya normala att fartyg på sin färd genom Östersjön kommer att styra om sin rutt för att kunna släppa ut skrubbertvättvattnet på sådana länders territorialvatten där förbudet inte gäller.
– Jag skulle säga att det är långsökt. Om du vill kringgå den kortaste rutten på väg norrut eller söderut för att undvika utsläppsförbudsområden så blir din rutt ganska mycket längre. Ju längre rutt desto mer energi använder du – jag tror inte att någon börjar med det, det skulle bli dyrare för dem.
Ålands landskapsregering har i slutet av maj godkänt ett lagförslag om förbud mot att släppa ut skrubbertvättvatten och rester från avgasreningssystem från fartyg. Förslaget har nu sänts till det åländska lagtinget.
Anledningen till att Åland vill stifta en egen lag är att det råder oklarhet om behörighet, det vill säga om frågan om att dumpa tvättvatten från skrubbers lyder under finländsk eller åländsk lag.
– Vi vill helt enkelt säkerställa att det inte uppstår oklarheter och luckor i det juridiska. Vår lag är en kopia av den finländska lagen. Det åländska parlamentet ska behandla lagförslaget i juni så att den åländska lagen ska hinna träda i kraft före den första juli då den finska lagen börjar gälla, säger Jesper Josefsson, närings- och miljöminister på Ålands landskapsregering.
Vilken lagstiftning som de facto gäller i fråga om förbudet mot skrubbertvättvatten klarnar då Ålandsdelegationen granskat lagen.