EU-kommissionen utreder ifall europeiska flygbolag har använt sig av vilseledande påståenden i sin marknadsföring för att framställa sig som mer miljövänliga, rapporterar Yle. Utredningen omfattar 20 olika flygbolag, inklusive det finländska bolaget Finnair. Detta kommer fram i en rapport från EU-kommissionen som publicerades den 30 april.
Påståenden som kan tolkas vara vilseledande berör exempelvis utsläppskompensering och användning av hållbara bränslen. Kommissionen understryker att påståenden måste baseras på vetenskaplig grund och därmed kunna bevisas. Utredningen baserar sig på EU:s konsumentnätverk CPC:s granskning av det klagomål som Europas konsumentorganisation BEUC gjort om flygbolagen för ungefär ett år sen. BEUC:s 22 medlemsorganisationer från 18 olika länder, inklusive Konsumentförbundet i Finland, skrev på klagomålet.
Förutom Finnair berör utredningen även bland annat Lufthansa, SAS, KLM, och Norwegian.
EU har sedan våren varit strängare angående miljöpåståenden inom marknadsföring, i och med godkännandet av ett direktiv som förbjuder metoder som grönmålning. Grönmålning syftar på att företag använder sig av marknadsföringsmetoder för att felaktigt framställa sig vara miljövänliga i sin verksamhet.
Bolagen har 30 dagar på sig att redogöra för ifall uppgifterna inom marknadsföringen stämmer. Om åtgärder inte vidtas för att korrigera de brister som nämns i utlåtandet, kan konsumentmyndigheterna använda sig av vidare tillsynsåtgärder, exempelvis sanktioner.