En elektrifiering av trafiken kan ge Finland besparingar på upp till 6,6 miljarder euro före utgången av 2035. Det visar en ny utredning som har publicerats av Tammerfors universitet.
Enligt utredningen vore det billigare att investera i en elektrifiering av bilparken i stället för att satsa på reduktionsplikten för drivmedel. Med reduktionsplikt avses ett lagstadgat krav att blanda en viss mängd förnybara drivmedel i den bensin som säljs i Finland.
Utredningen har gjorts på beställning av intresseorganisationen Sähköinen liikenne (Eldriven trafik). Forskarna har granskat hur Finland kan nå sina klimatmål inom EU så kostnadseffektivt som möjligt.
Det skulle kosta 102 euro att reducera ett ton av koldioxid genom en utökad mängd elfordon medan kostnaden för en fortsatt satsning på reduktionsplikten vore 197 euro per ton av koldioxid, uppger Tammerfors universitet.
Trafiksektorn står för 24 procent av de finska klimatutsläppen. Enligt Statistikcentralens uppgifter gav den inhemska trafiksektorn upphov till 9,4 megaton koldioxidekvivalenter i fjol. Utsläppen från trafiksektorn minskade med 3,9 procent i fjol i jämförelse med året innan.
En kraftfull reduktion av utsläppen från den finska trafiksektorn är nödvändig ifall Finland ska uppfylla sina internationella klimatpolitiska utfästelser före 2030. Enligt utredningen måste konsumtionen av fossila drivmedel halveras mellan 2005 och 2030 för att det ska lyckas.