Helsingforsregionens miljötjänster HRM och Teknologiska forskningscentralen VTT har testat en eldriven sopbil som har varit i arbetsbruk det senaste halvåret. Prototypen minskar buller och lokala utsläpp som orsakas av avfallstransporter i Helsingfors innerstad. Prövningen av den eldrivna sopbilen har gett goda resultat med tanke på elektrifieringen av den tunga trafiken i framtiden.
Projektet började för redan fem år sedan då HRM och VTT planerade olika modeller för den eldrivna sopbilen. Sopbilens främsta mål är att göra avfallshanteringen tystare och miljövänligare genom att minska på bullret och utsläpp som orsakas av avfallstransporter. Förutom elektrifieringen av sopbilen testades även många olika sätt att minska bullret som orsakas då sopbilen tömmer avfallskärl.
Användarupplevelserna för sopbilsförarna har även varit positiva då de har upplevt att den eldrivna sopbilen är förvånansvärt smidig i innerstaden. Bilen är lätt att köra och den accelererar bra, enligt förarna.
Sopbilens prototyp har orsakat mindre buller än dieseldrivna sopbilar, och den orsakar inga avgasutsläpp. Den eldrivna sopbilen har samlat in blandavfall i Helsingfors innerstad under prövotiden. Den eldrivna sopbilens batteritid har överträffat förväntningarna, enligt HRM.
”Batteriets hållbarhet var en positiv överraskning fastän bilen inte klarar av två arbetsskift i rad utan laddas mellan skiften. Det finns helt klar mycket potential i eldrivna avfallsfordon, men en bredare användning skulle kräva en bättre infrastruktur för snabbladdning”, säger HRM:s verksamhetschef Juho Nuutinen.
Den eldrivna sopbilens funktionalitet har också testats i vinterförhållanden. Då bilen har varit i bruk under vintern har resultaten visat att en relativt stor mängd av batterikraften förbrukas av kupévärmaren. Värmaren används främst vid regn och kallt väder för att hindra att rutorna immas. I framtiden siktar man på att utveckla uppvärmningen och avfuktningen av förarhytten.
Sopbilen kommer att användas i Helsingfors tills vidare. HRM hyr även ut bilen för andra avfallsanläggningar så att de kan testa bilens lämplighet och samla egna erfarenheter av eldrivna sopbilar.
Foto: Den lodjursklädda sopbilen rymmer cirka tio ton blandavfall / Jussi Moilanen / HRM