En ny studie från Chalmers tekniska högskola i Sverige visar att utsläpp från fartyg med så kallade svavelskrubbrar i Östersjön har orsakat föroreningar som motsvarar kostnader på cirka 680 miljoner euro åren 2014-2022. Däremot tjänar företagen flera miljarder euro på att använda sig av tekniken.
Studien visar också att skrubbrarnas tvättvatten står för upp till 9 procent av de totala utsläppen av cancerframkallande polycykliska aromatiska kolväten i Östersjön.
Svavelkrubbrar är avgasreningssystem i fartyg, som sköljer avgaser med havsvatten, avlägsnar svavel och sedan släpper ut det svavelhaltiga vattnet i havet. Användning av tekniken har ökat markant efter att Internationella sjöfartsorganisationen IMO år 2020 införde krav på sänkt innehåll av svavel i fartygens drivmedel för att minska nivån av svavelföreningar i luftutsläpp från fartygen.
Diskussionen kring systematiken och ifall den borde förbjudas har väckt diskussion både inom IMO och på EU-nivå.
– Här verkar det som att man har försökt åtgärda ett problem och skapat ett annat, säger Jukka-Pekka Jalkanen till Finlands Natur.
Jalkanen är en av författarna i studien och seniorforskare vid Meteorologiska institutet med atmosfärens sammansättning som specialområde. Enligt Jalkanen har skrubbrarna utvecklats för att bekämpa förorening i luften, men skrubbrarna orsakar i stället förorening i vattnet.
Det har forskats kring problematiken i flera år. Tidigare forskning visar att utsläpp av svavelhaltigt skrubbervatten leder till förorening i havsvattnet som har skadliga effekter på vattenlevande organismer, redan vid mycket låga halter. Jalkanen skulle gärna se att man skulle så småningom övergå från den svavelhaltiga bunkeroljan till mer miljövänliga lågkolbränslen.
– Det är klart att de kriterier som styr hur vi agerar på Östersjön för stunden inte räcker till för att hålla föroreningshalterna tillräckligt låga.
I studien har forskarna beräknat kostnaderna för installering och underhållning av skrubbersystemen samt de kostnadsbesparingar företagen kunde göra genom att använda tjockolja istället för dyrare miljövänligare bränslen med lägre svavelhalt.
Beräkningarna visar att majoriteten av företagen som har investerat i skrubbrar redan har fått tillbaka det kapital de har placerat. De har dessutom tjänat 4,7 miljarder euro fram till och med 2022.
– Vi har bevisat att industrins främsta argument om att inte slopa stora investeringar i miljövänligare teknik inte håller, eftersom dessa investeringar redan har betalats tillbaka. Det finns alltså ingen orsak att fortsätta med som det nu är, säger Jalkanen.