Så kallad förstärkt verklighet eller AR-teknik (augmented reality) minskar på näthandelns miljöbelastning. Det visar en ny doktorsavhandling vid Villmanstrands handelshögskola.
Med förstärkt verklighet eller AR-teknik avses en verklighetstrogen miljö som förstärks med datorgenererade sinnesintryck. Det går till exempel att prova klädesplagg virtuellt med hjälp av AR-teknik innan man som konsument beställer plaggen på webben.
Enligt doktorsavhandlingen minskar antalet returnerade klädesplagg betydligt då konsumenten har fått bekanta sig med den köpta produkten på förhand via AR-teknik.
”När konsumenterna får prova produkter virtuellt och fatta sina beslut utifrån dessa erfarenheter kan man undvika onödig frakt, förpackning och det avfall som det här medför”, säger forskaren Virginie Lavoye på Villmanstrands handelshögskola.
Det minskade behovet av frakt och förpackning av produkter minskar avsevärt på klimatutsläppen och sänker företagens kostnader.
Lavoye understryker att den nuvarande näthandeln med mode- och skönhetsartiklar är komplicerad. Konsumenterna har svårt att greppa storleken och utseendet på den produkt de vill köpa på nätet. Av samma anledning är det många som blir besvikna när produkten slutligen dimper ned i brevlådan där hemma.
Villmanstrands handelshögskola uppger att det bland annat går att prova solglasögon med hjälp av AR-teknik och kolla att de sitter rätt via en virtuell spegel.
”Den virtuella verkligheten ger en känsla av tredimensionell närvaro och gör det lättare för konsumenterna att fatta sina beslut”, säger Lavoye.
Genom att främja övervägda köpbeslut med hjälp av AR-teknik minskar sannolikheten att konsumenterna slänger bort de kläder de köpt på nätet, vilket förlänger klädernas livstid, skriver Villmanstrands handelshögskola i ett pressmeddelande.
Foto: AR-teknik kan minska miljöbelastningen i näthandeln med kläder och skönhetsartiklar, enligt Villmanstrands handelshögskola. / Maurizio Pesce / Wikimedia Commons