”Företagen måste göra en starkare insats för att motverka naturförlusten”

av | 23.06.25

Niklas Kaskeala är en flitigt anlitad föreläsare. Här benar han ut planetära gränser och klimatförändringens framfart på konferensen Impact Day i Tallinn i fjol. Foto impact day

Niklas Kaskeala balanserar mellan rollerna som aktivist, entreprenör, influencer och lobbyist. En del meningsmotståndare betraktar Kaskeala som landsplåga, men det priset får han betala för att han sticker ut hakan.

– Det räcker inte längre att företagen minskar på sin skadliga inverkan på miljön. Det behövs nya affärsmodeller som värnar om miljön och återskapar biologisk mångfald, säger aktivisten och entreprenören Niklas Kaskeala.

Han ger ett talande exempel på behovet att ändra perspektiv.

– Låt oss föreställa oss Brunnsparken i Helsingfors efter Valborgshelgen. Den är full med skräp och sopor som folk har lämnat efter sig. Tänk dig att ett företag skulle förbinda sig att städa upp endast en liten del av parken och sedan lämna resten ostädat. Det vore ju helt galet. Ändå är det just det som de flesta företag gör i dag då de säger sig utöva företagsansvar och minska sin skadliga inverkan på miljön, säger han.
Niklas Kaskeala hör till landets synligaste miljölobbyister. Själv föredrar han att kalla sig aktivist. Kaskeala hänger ut miljöbovar och tillspetsar för att få genomslag i sociala medier. ”Glöm bort hoppet. All klimatkommunikation behöver rädsla och ilska för att ge önskad effekt”, skrev han nyligen i Linkedin. Kontrasten mellan Kaskealas bitska inlägg på nätet och hans rofyllda habitus är slående.

– Jag har hört det där förut. Många säger förvånat att ”du är ju helt lugn och trevlig att tala med”, säger han med ett skälmskt skratt.

Vi träffas på ett kontorshotell på Sofiegatan invid Senatstorget i Helsingfors. Den anrika byggnaden har tidigare fungerat som handelshus och kontor för stadens stadsplaneringsenhet. Nu hyser Lars Soncks neoklassiska sal allehanda uppstartsbolag, egenföretagare och laptopnomader. Niklas Kaskeala är en av dem.
– Min huvudsyssla numera är jobbet som delägare i kommunikationsbyrån The Activist Agency som håller till på Sjömansgatan i Rödbergen. Jag har via mina förtroendeuppdrag också tillgång till kontorshotellet här på Sofiegatan.

Glöm bort hoppet. All klimat-kommunikation behöver rädsla och ilska.

Aktivism och entreprenörskap betraktas ofta som varandras motsatser. På Activist Agency har man förenat dessa världar och skapat en omfamnande symbios. Kommunikationsbyråns anställda använder sig alla av titeln aktivist med olika förled. Niklas Kaskeala kör med titeln founding activist i egenskap av bolagets medgrundare.

– Vi hjälper företag med att främja hållbarhet och undvika gröntvätt. Det händer så lätt att man hemfaller till symbolhandlingar som saknar konkret handgriplig betydelse.
I praktiken handlar det bland annat om att bli bättre på att mäta sina utsläpp och kvantifiera företagets avtryck på miljön och den biologiska mångfalden.

– Sex av nio planetära gränser har redan överskridits. Den sjunde planetära gränsen som handlar om försurningen av världshaven är också i riskzonen. Läget är kritiskt. Vi behöver en helomvändning för att motverka naturförlusten och klimatförändringen. Och där måste företagen göra en starkare insats än tidigare.

Foto: Mikael Sjövall

I Kaskealas arbete ingår möten med företagsledare och styrelsemedlemmar för att medvetandegöra och väcka nyckelpersoner inom olika företag.

– Företag tänker inte på planetära gränser, men det gör människor. Och företagen leds av människor. Det räcker inte längre att ett företag är mindre skadligt för miljön. Nu måste företagen generera en miljönytta för att vara konkurrenskraftiga.

Enligt Kaskeala är politikerna inte kapabla att driva fram den strukturella förändring som krävs för att undvika en planetär kollaps.

– Världen ändrar politikerna, inte tvärtom. Det är inte längre företagen som bromsar den gröna omställningen och arbetet med att motverka klimatförändringen. Det är politikerna som obstruerar.

Världsekonomiskt forum anser att ekologiska kriser utgör en växande riskfaktor för alla former av företagsamhet. Enligt Kaskeala har den insikten sakta men säkert sjunkit in hos allt fler företagsledare också i Finland

– Den stora vändningen i attitydklimatet i den finska företagsvärlden inföll 2018 i samband med den internationella klimatpanelen IPCC:s banbrytande rapport som varnade för konsekvenserna om klimatet värms upp mer än 1,5 grader Celsius.

Paradigmskiftet har bland annat påverkat intresseorganisationen Finlands Näringsliv EK som har uppdaterat sin omvärldsanalys och syn på klimatförändringen.
– Om vi granskar de miljöpolitiska krav som Finlands Näringsliv gick ut med i det senaste riksdagsvalet var kraven nästan identiska med den kravlista som WWF Finland publicerade. Det säger en hel del om den attitydförändring som har skett.

Ändå återstår mycket att göra eftersom det också sker bakslag, understryker han.
– Skogsindustrin och lantbrukslobbyorganisationerna vill plötsligt vrida tillbaka klockan och kräver nu att klimatlagen ska revideras så att markanvändningssektorn ska komma lättare undan i sina klimatutfästelser. Det är deprimerande.

Enligt Kaskeala behövs en ny marknadsmekanism som skulle prissätta värdet på bio- diversitet.
– Vi har ett system för frivilliga ekologiska kompensationer, men inget bindande system som skulle förplikta företagen att betala för den biodiversitet som går förlorad på grund av affärsverksamheten. Inställningen till naturskyddets betydelse ändras först då det kostar att förstöra biologisk mångfald.

Kaskeala tror att det behövs både statlig reglering och ekonomiska incitament som gör det lönsamt att satsa på hållbar business. För att nå dit behövs nya typer av utsläppshandel, till exempel inom jordbruket för att sätta bollar i rullning, anser han.
– Sveriges naturpanel lobbar för närvarande aktivt för att lansera ett nytt system för utsläppshandel inom jordbrukssektorn. Det behövs ekologiskt hållbara spelregler inom alla branscher. Om det saknas regler blir det kaos.

Kaskeala noterar även andra bakslag. En del av dem har en koppling till Trump-administrationens politik i USA.
– Det famösa Omnibus-initiativet inom EU riskerar att urvattna företagsansvaret. Och sedan pågår en trend där allt fler amerikanska banker nu prutar på sina tidigare ambitioner att undvika investeringar i fossila bränslen.

Hur ser du på den finska regeringens miljöpolitik?

– Det pågår en nedmontering av naturskyddet under den här regeringsperioden. De klimatpolitiska ambitionerna saknas och det brister i förståelsen för naturförlustens konsekvenser. Det är naturen som upprätthåller vår välfärd, men många beslutsfattare verkar inte förstå det.

Du mäter ditt eget koldioxidavtryck regelbundet. Är du en miljömartyr?

– Lösningen på hållbarhetskrisen är inte att hemfalla till asketism. Du kan leva ett mycket gott liv genom att avstå från materiell lyx. För mig har det största valet varit att avstå från flygresor. Jag har inte gett upp mitt resande för den skull.

Är du en renlärighetsfantast?

– Nej, jag är inte ett klimathelgon. Vi klimataktivister fastnar ofta i ett narrativ där vi endast understryker vikten av att avstå och vill framhäva vår egen förträfflighet. Att sprida fakta om klimatförändringen och naturförlusten är inte liktydigt med att skuld- belägga andra människor. Fakta hjälper oss att ändra livsstil. Det går att leva ett bättre liv på naturens villkor.

***

Niklas Kaskeala

Har bott i Helsingfors, USA och Sydafrika.
Aktivist och entreprenör.
Delägare i företaget The Activist Agency.
Föreläser regelbundet om företagsansvar.
Ordförande för föreningen Pro Vege och stiftelsen Compensate.

 

Läs mer om:

Flera artiklar på finlandsnatur.fi

Silltruten och vindkraften på kollisionskurs

Silltruten och vindkraften på kollisionskurs

Sommarstugor och klimatet – hur kan vi minska fritidsboendets miljöpåverkan?

Sommarstugor och klimatet – hur kan vi minska fritidsboendets miljöpåverkan?

Ny metod beräknar fotavtrycket på naturen

Ny metod beräknar fotavtrycket på naturen

Vi hittade inga relaterade artiklar.